Dobra rada: Orchidaceae

07:56 Anna od inspiracji do realizacji 30 Comments




Dzień dobry! :)

Podczas wczorajszego relaksu przy kawie poczytałam co nieco o storczykach. 
W ostatnim czasie dostałam dwa piękne storczyki dlatego chciałam dowiedzieć się czegoś więcej o ich uprawie. Pomyślałam, że podzielę się z Wami kilkoma podstawowymi informacjami, które udało mi się znaleźć.





Po pierwsze: ŚWIATŁO


Ilość światła jaką otrzyma Twój storczyk będzie w dużej mierze decydowała o jego rozkwicie. W zależności jaką odmianę storczyka posiadasz będzie ona wymagała różnej ilości światła.

Cenną wskazówką jest barwa i kolo liści- ciemnozielone świadczą o niewielkim zapotrzebowaniu a szarozielone o konieczności zapewnienia im dobrego oświetlenia.
Można też dostosować ilość koniecznego światła obserwując następujące objawy: za dużo światła - liście stają się żółtawe (nadmiar produkcji chlorofilu). Zbyt mało - liście ciemnozielone. Wzrost rośliny zahamowany bądź zminimalizowany.
Wtedy, gdy porcja światła będzie właściwa, liście będą koloru średniozielonego, o błyszczącej powierzchni a roślina będzie regularnie kwitła. Oczywiście przy zachowaniu innych koniecznych parametrów. 

Ania z bloga pluminthekitchen przypomniała mi, że storczyki lubią przezroczyste doniczki (szklane, itp). Ponoć korzenie lubią światło :)




Po drugie: TEMPERATURA

Storczyki wymagają w ciągu dnia temperatury  13˚-32˚C a w nocy od 10˚-21˚C.

Są zwyczajowo dzielone na trzy kategorie:
Zimnolubne, np. Cymbidium, Odontoglossum, Masdevalie, które najlepiej czują się przy dziennej temperaturze 16˚-21˚C albo nawet niższej a w nocy preferują  10˚C. 
Wymagające średnich temperatur np. Paphiopedilum, Cattleya, niektóre Oncidium - w dzień  18˚-24˚C ,  w nocy  13˚-16˚C.
Ciepłolubne, np. Phalaenopsis, Dendrobium, większość Vanda , które wymagają temperatury w ciągu dnia  21˚-29˚C a w nocy 18˚-21˚C.

 Bardzo ważne jest utrzymywanie różnicy między temperaturami dnia i nocy. Temperatura nocny powinna być zawsze o 3˚ do 6˚C niższa od temperatury dziennej. 




Po trzecie: WILGOTNOŚĆ I PODLEWANIE

Ważne jest zapewnienie odpowiedniej wilgotności otoczenia. Idealna jest wilgotność w zakresie 50-70%. Jeżeli jednak roślina jest dobrze podlewana, to może się zaadaptować do niższego poziomu wilgotności. 

Należy uważać, aby doniczki nie stały w wodzie, ale ponad nią, zapewniając dostęp powietrza do korzeni także od spodu. Najłatwiej to zrobić, kładąc na wierzchu metalową siatkę (taką do budowy klatek dla zwierząt) lub kratkę dostępną w sklepach ogrodniczych.


****

To tylko podstawowe informacje o uprawie tych pięknych roślin. Więcej wskazówek znajdziecie na stornach specjalnie im dedykowanym.



Ciekawostka!
Czy wiecie, że w 2008 roku w Łańcucie otwarto Storczykarnię? Miejsce warte zobaczenia. Mnie niestety dzieli o niego ponad 400 km :(
Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie storczykarnia.pl




Miłego dnia! Ania





Informacje pochodzą ze stron: mojestorczyki.pl     storczyki.pl      orchidarium.pl





30 komentarzy:

  1. Piękne, lubię na nie patrzeć,
    ale ze względu na koty nie mogę mieć niestety..

    OdpowiedzUsuń
  2. Posiadam trzy :D
    Regularnie zakwitają, a jak któryś się ociąga to dorazu oświadczam takiemu, że go wyywalę to po kilku dniach zaczyna wypuszczać nieśmiało pączki ;) hihi
    Buźka !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest myśl! Muszę moim trochę poszeptać może się dogadamy ;)

      Usuń
  3. Uwielbiam storczyki! Mam 3 duże białe i miniaturkę różową. Też sporo naczytałam się o ich hodowli i staram się jak mogę, żeby było im u mnie dobrze :)) Pozdrawiam Cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pozdrowienia i również gorąco pozdrawiam! :)

      Usuń
  4. właśnie moje storczyki, które kwitły zawsze pięknie ... pomarniały wszystkie :( nie wiem co się stało, a tak je lubię
    przydadzą mi się bardzo te informacje o storczykach, bo dotychczas jak rosły pięknie to nie czytałam o nich, może uda mi się je uratować? :)
    pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością odżyją :) Ja miałam jeden, który już prawie padł, spisałam go na straty a wystarczyło, że postawiłam go w innym pokoju i ożył! :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. super notka, ja tez jestem wielką fanką storczyków i nie jedno już z nimi przeżyłam;) Dotarliśmy się do siebie i teraz kwitną rewelacyjnie:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Jeśli znasz jakieś tajne sztuczki jak sprawić by kwitły cały czas to proszę zdradź :D

      Usuń
  6. Dzięki z info, mam jednego i od roku stoi w miejscu i nie kwitnie, i jak tak czytam to chyba ma za mało słonca. Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana ja mam dwa takie, co to ani myślą o kwitnieniu! Dlatego postanowiłam poczytać, znaleźć rozwiązanie i jakoś im pomóc ;)

      Usuń
  7. uwielbiam storczyki i mam ich dosyć dużo w domu! dzięki za dobre rady, zawsze można się czegoś dowiedzieć! fajnie tu u Ciebie, biegnę się rozejrzeć!Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, że wpadłaś :)
      Ja również wybiorę się do Ciebie na małą wycieczkę ;)
      Pozdrawiam, Ania

      Usuń
  8. Super wskazówki, dziękujemy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co :)
      Ja tylko skompensowałam informacje jakie znalazłam na stronach stricte o storczykach :)

      Usuń
  9. To ja dorzucę coś od siebie. Storczyki bardzo dobrze się czują w prześwitujących doniczkach, kiedy światło dociera także do dołu roślinki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację! Też o tym czytałam :) Może warto to dodać...
      Dziękuję za przypomnienie :)
      Pozdrawiam, Ania

      Usuń
  10. dziękuję za wskazówki :) mialam 2 i za kazdym razem umierały :( nie mam do nich chyba ręki :(
    Twoje piekne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze mną było dokładnie tak samo dlatego postanowiłam poczytać o ich uprawie :)

      Usuń
  11. I ja lubie orchidee :-) Teraz w domku mam jedna.. jak dotad wszystkie umieraly i nie wiedzialam co robie nie tak. Ostatnio dowiedzialam sie ze nie cierpia twardej wody :-/ ktora niestety plynie w "naszych rurach".
    Milego dzionka zycze :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, najlepsza jest ponoć deszczówka :)
      Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Ja mam swoje storczyki od 4 lat. Stoją na wschodnim oknie w doniczkach nieprzeźroczystych. Podlewam je raz w tygodniu wodą z kranu (odstaną). Kwitną przepięknie z krótkimi przerwami przez cały rok. Gdy zgubią kwiaty obcinam łodygę i po paru dniach już wypuszczają następną. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Moje bardzo lubią jak sie nimi szczególnie nie interesuję:) Jak zaczynamy nie zbyt intensywnie dbać, to marnieją:P

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja też uwielbiam storczyki, mam w domu trzy i właśnie kwitną :)
    Aż wstyd powiedzieć - mam ok. 20 km do Łańcuta, często tam jeżdżę, a nigdy nie byłam w storczykarni... Muszę w końcu się wybrać!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ Ci zazdroszczę! Koniecznie się wybierz i daj znać jak było :)

      Usuń
  15. Bardzo lubię storczyki...tak się cieszyłam jak po nowym roku zaczęły puszczać nowe łodygi i pąki ...i coś im się stało i bardzo szybko opadły im kwiaty...mało wiem na temat storczyków:) ale dzięki Tobie Aniu cenne informacje otrzymałam, Basia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu u mnie też tak było... nawet zanim rozkwitły pąki potrafiły spaść :(
      Mam nadzieję, że teraz będą kwitły na całego :)

      Usuń