DIY: Jak odnowić stare drewniane schody?

20:48 Anna od inspiracji do realizacji 96 Comments



Kochani STAŁO SIĘ! Odnowiliśmy nasze drewniane schody :) 

Było to moje marzenie od bardzo dawna a sama nie mogłam się zebrać, żeby to zrobić. Przerażał mnie bałagan (kurz) w domu i konieczność malowania stopni na raty, tak by można było wejść na górę.

Na szczęście z pomocą przyszedł tata Michała, który powiedział, że nie ma problemu żeby zdemontować wszystkie stopnie, odnowić i zamontować ponownie! Rozwiązanie idealne.

Nie dość, że zdemontowane stopnie można łatwiej wyszlifować na dużych maszynach stolarskich to jeszcze unikamy malowania w domu i nieprzyjemnego zapachu farby :) 

Zobaczcie cały przebieg tej metamorfozy. 



Tak klatka schodowa wyglądała przed zmianami. Boazeria i schody założyli moi rodzice niedługo po zamieszkaniu w nowym domu, czyli blisko 30 lat temu. 



Schody były już zniszczone, wytarte i skrzypiące. Miało to swój urok jednak marzenie było silniejsze :D



Pierwszym moim pomysłem było pomalowanie boazerii na biało okazało się jednak, że schowały się pod nią małe robaczki. Musieliśmy zerwać całość i wygipsować ściany. Wszystko było by ok, gdyby nie fakt, że boazerię założono przed schodami w rezultacie czego stopnie nie dochodziły do ściany (jak na zdjęciu powyżej).



Po zdemontowaniu wszystkich elementów zabraliśmy się za szlifowanie. Tak jak wcześniej wspomniałam stopniami zajął się mój przyszły teść, który jest stolarzem. W stolarni wyszlifował każdy stopień a następnie pomalował je bejcą (Sopur) i zabezpieczył półmatowym lakierem (Domalux). 

Michał zajął się podstopniami. Dokładnie oczyszczone ze starego lakieru pokrył kilkakrotnie białą farbą. 

Dla mnie zostały tralki i tutaj zaczęła się ręczna zabawa :D Na szczęście płaskie elementy Michał przeciągnął szlifierką. Wszystkie krągłości potraktowałam szczotką drucianą a następnie papierem ściernym (120). Gdyby ktoś kazał mi to robić drugi raz... wolałabym kupić nowe tralki :D Żartuję. 



Podstopnie i tralki pomalowaliśmy emalią akrylową do drewna (Śnieżka). Kiedy położyłam ostatnią warstwę (potrzeba 2-3) wiedziałam, że będzie pięknie :)



Jedna tralka była pęknięta ale udało się ją skleić za pomocą kleju stolarskiego. 



Bardzo zależało mi aby kolor stopni nie był zbyt ciemny, za jasny i nie wpadał w czerwony odcień :D Drewno, z którego wykonane są schody ma ogromne znaczenie dlatego ważne by przy wyborze bejcy sugerować się próbnikiem, który odpowiada danemu rodzajowi drewna (np. malowane na dębie, sośnie, itd.). Nasze schody są z drewna jesionowego, które ma bardzo widoczne słoje (uwielbiam to!).



Na zdjęciu powyżej widzicie listwy maskujące, które musieliśmy zamontować ze względu na szczeliny jakie powstały po zdjęciu boazerii.

Brakuje jeszcze kilku szczegółów. Zdjęcia były robione podczas montażu więc wybaczcie jeszcze kilka niebieskich taśm i szczelin ;)



Poręcz zmieniła swoje położenie. Jest teraz po drugiej stronie. Nie zawija tak jak wcześniej.Pojawił się też nowy biały słupek na półpiętrze.









Dla nas jest pięknie a Wy co sądzicie o naszych starych nowych schodach? :)



Pozdrawiam,
Anna



PS. Kochani, nigdy Was nie prosiłam o tego typu wsparcie ale jest pewna mała księżniczka, która potrzebuje pomocy więc jeśli możecie wesprzeć ją choć w najmniejszym stopniu bardzo o to proszę :) Grafikę znajdziecie w prawej kolumnie strony - kliknijcie by przejść do strony Się Pomaga.






96 komentarzy:

  1. Dałaś czadu Aniu! Jestem zachwycona tą metamorfozą!Kawał mega dobrej roboty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana tutaj największy wkład ma tata Michała, bez którego nie wyszłoby tak pięknie :) Dziękujemy Ci za miłe słowa :*

      Usuń
  2. Stare schody wyglądają jak nowe! Oby dobrze służyły kolejne 30 lat! Słupek na półpiętrze piękny. Żałuję, że u siebie nie zdecydowałam się na podobny, tylko taki prosty.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby służyły jak najdłużej :) Dziękujemy :)

      Usuń
  3. Efekt jest powalający! Świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno remont kosztował Was wiele pracy, ale warto było. Teraz macie schody, jak z bajki:) Jest pięknie!
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Mnóstwo pracy i czasu. Schody zdemontowaliśmy na początku grudnia a dopiero z końcem marca zamontowaliśmy z powrotem.
      Ale odnawialiśmy je po pracy, popołudniami więc i tak w miarę sprawnie nam to poszło :D

      Usuń
  5. Schody przeszły udaną renowację. A tralki wyjątkowo ładne, nawet bardzo :) Weszłam tutaj pierwszy raz przyciągnięta tematem postu. Moje schody wciąż " robią się" Aniu, możesz napisać, jak mocowane są trepy do betonu ? Pozdrawiam, Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :)
      Stopnie zostały zamocowane na takie wkręty:
      http://www.pkt.pl/p-p-h-bart-plast-daniel-bartnicki-producent-ko%C5%82k%C3%B3w-rozporowych-do-schod%C3%B3w/4624768/5-1/
      Nie uwżywaliśmy akurat wkrętów tej firmy. Kupilismy je w lokalnym sklepie ze śrubkami :)

      Pozdrawiam,
      Ania

      Usuń
  6. Mnóstwo pracy, ale szczęka opada z wrażenia:) Stopnie jesionowe są śliczne, a tralki w bieli wyglądają tak finezyjnie, że nie mogę się napatrzeć. Mam drewniane schody z białymi podstopniami i balustradą i dla mnie to najlepszy wybór kolorystyczny;), ale zamawiałam nowe, to coś innego. To co Wy zrobiliście ze starych to mistrzostwo:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzooo dziękuję :* Strasznie nam miło :)

      Usuń
  7. Aniu wyszło Wam przepięknie, jestem z Ciebie taka dumna i podziwiam ogromnie!:*

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow! Rewelacja! To się musieliście napracować! Ale efekt powala!
    My przemalowaliśmy drewniane schody na czarno. W białym salonie świetnie kontrastują. Choć niestety są bardzo strome i pewnie za jakiś czas trzeba je będzie wymienić...

    OdpowiedzUsuń
  9. Super odmiana! Mój blog Ma i Bla przy okazji zapraszam do siebie na CANDY :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnóstwo pracy ale efekt końcowy jest naprawdę wspaniały. Podoba mi się jak przeciwności "przekuliście" na pozytyw myślę o listwach maskujących. szacun wielki

    OdpowiedzUsuń
  11. Schody są teraz o wiele ciekawsze, jednocześnie optycznie bardzo powiększyła się przestrzeń klatki schodowej. Jakby były tam zawsze, a jednocześnie bardzo trendy.
    Też planujemy schody na poddasze, ale będą metalowo-drewniane (najprawdopodobniej, bo miejsca mało). Gdyby było więcej miejsce to tylko takie jak u Was. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że teraz jest optycznie więcej przestrzeni.

      Usuń
  12. Anka :) jesteś mistrzynią świata :) podziwiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Kawał dobrej roboty !!!! tralki przepiękne a całość wygląda bosko :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Cudownie! Nie mogę się napatrzeć :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) ja też caly czas zacieszam gdy na nie patrzę :D

      Usuń
  15. Rewelacja. Przeniosłam się z domu lata 50-te do gustownej willi. Brawo dla wszystkich :)

    OdpowiedzUsuń
  16. O tak:) Teraz jest pięknie i jasno:) Lekko i nowocześnie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Schody przepiękne, mam tylko jedno pytanie: skąd te listwy maskujące?

    OdpowiedzUsuń
  18. Wow, wygląda rewelacyjnie !!!! Kochana schody jak nowe :) Nikt by nie uwierzył, że są odnawiane!!!Kawał dobrej roboty... bo marzenia są po ty, aby je spełniać ;)
    bużka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Diana to prawda z tymi marzeniami :) :*

      Usuń
  19. Wielka zmiana - przedtem było tak ciemno, przytłaczająco :) Ta biel rozjaśniła tą klatkę schodową. Dużym ułatwieniem, że można było wszystko zdemontować. Ja mam takie schody, których nie można rozebrać, bo by trzeba było "latać" na piętro. Nawet drabiny nie ma jak postawić... więc renowacja schodów czeka na lepsze czasy, aż ktoś wymyśli rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Przepięknie ,,, po prostu mega zachwyt!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Ale piękne! Zazdroszczę Ci takich zdolności:-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Cudownie to wyszło. Jestem pełna podziwu. Ja też chcę takie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Gratulacje, sami wiemy ile pracy potrzeba by osiągnąć taki efekt :) Jest jasno i elegancko. Mieliście szczęście, że wasze stopnie można było zdemontować, to choć trochę ułatwiło pracę. Efekt super. Pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :) my wciąż jesteśmy pod wrażeniem Waszych schodów.

      Usuń
    2. Dziękujemy :) my wciąż jesteśmy pod wrażeniem Waszych schodów.

      Usuń
    3. Miło to słyszeć ( czytać) 😊

      Usuń
  24. Super efekt. Sporo pracy zostało włożone w renowację ale opłaciło się!

    OdpowiedzUsuń
  25. Duża zmiana - przedtem było tak ciemno, a teraz jasno :) Przynajmniej się ze schodów nie spanie, bo je dobrze widać :)

    OdpowiedzUsuń
  26. No, no efekt nieziemski. Od razu rozjaśniło wszystko, pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  27. Jaka metamorfoza! Efekt robi wrażenie. Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
  28. Niesamowita zmiana :o wygląda super ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Muszę, to samo zrobić ze swoimi schodami. Świętnie to wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  30. Schludnie i ładnie. Już nie wspominając o tym, ze wyglądają 100 razy lepiej niż wcześniej. Super robota :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hihhii dziękuję :) to prawda, że teraz wyglądają o niebo lepiej :D

      Usuń
  31. Bardzo udane przeobrażenie! :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Robi wrażenie:) My z mężem właśnie próbujemy odnowić dębowe schody, stopnie i podstopnie szlifierką, a balustradę ręcznie- to jest wyzwanie, wszytsko bez demontażu:) Chciałabym uzyskać taki efekt. Zazdroszcze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki. Też chciałam odnowić schody bez demontażu ale mąż się zlitował i podjął decyzję, że jednak zdemontujemy :D

      Usuń
  33. Witam, chciałabym dowiedzieć się jaki kolor jest tej bejcy i czy to jest Beca Eco-Sopur czy może inna. Byłabym wdzięczna. Jestem przed remontem schodów i bardzo zainspirowały mnie Twoje schody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Ewo,
      to Bejca Nitro kolekcja PLUS-KOLOR dąb. Kolor jednak uzyskaliśmy przez mieszanie różnych odcieni :)

      pozdrawiam Anna

      Usuń
  34. Gdzie mozna kupic takie listwy maskujące?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko listwy zrobił mój teść. Najlepiej pójść do stolarza, który zrobi je na wymiar.

      pozdrawiam

      Usuń
  35. Gdzie mozna kupic takie listwy maskujące?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zostały zrobione przez stolarza :)

      Usuń
  36. Naprawdę piękne schody, szczególnie upodobał mi się kolor stopni, trochę pewnie zajęło wybranie właściwej bejcy :-). Mam pytanie odnośnie montażu podstopnic. Podstopnie są wpuszczone lekko do stopnia, który jest nad nimi?
    Między dołem podstopnicy a stopniem widać lekką szparkę, więc jak ona jest zamontowana na sztywno? Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podstopnie mają frez, który chowa się w szczelinę w stopniu.
      Nie bardzo wiem jak mogę to wyjaśnić. Zerknij na ten rysunek:
      https://www.google.pl/search?q=jak+zamontowa%C4%87+podstopnice+do+stopnia&rlz=1C1WHCN_enPL697PL697&biw=1366&bih=672&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiVp9bW2aPQAhXRJSwKHfoBAMMQ_AUIBigB#imgrc=HT2VkjtOVjPk0M%3A

      Usuń
    2. Dziękuję, ale góra to widzę że na frez tylko zastanawiam jak dół podstopnia się trzyma czy jest przyklejony do betonu czy może jakoś przytwierdzony do stopnia od dołu. Wątpię by sam frez u góry go trzymał.

      Usuń
  37. Czy mogłabym się dowiedzieć co to za biała farba i jakiej firmy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W opisie jest informacja i link :)
      Podstopnie i tralki pomalowaliśmy emalią akrylową do drewna Śnieżka (link we wpisie).

      Pozdrawiam Anna

      Usuń
  38. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  39. Czy można wiedzieć jakie odcienie bejcy mieszaliście? Ile kolorów wybraliście i ile prób podjeliście? Oraz czy ktoś Wam doradzał?
    Czy mieliście doświadczenie z lakierem domalux?
    Już prawie rok, jak oceniacie jakość lakieru?
    Przepraszam za zbyt dużą liczbę pytań.
    Ślicznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie umiem Ci powiedzieć, które odcienie zostały zmieszane :(
      Mój teść jest stolarzem i to on zmiksował kolor, którego oczekiwałam :)
      Jeśli chodzi o lakier Domalux to mój teść go używa i chwali dlatego też zaufaliśmy jego doświadczeniu i wiedzy :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  40. Wiadomo trochę czasu minęło. W takim razie będę musiał sam poeksperymentować :-)
    Dzięki za info. Schody mam zamówione i szukam jakiś informacji, więc każda informacja się przyda tj. o lakierze Domalux.

    OdpowiedzUsuń
  41. Pięka renowacja :) Mam pytanie odnośnie utrzymania białych elemntów, czy szybko się brudzą? Jak je czyścisz? Zastanawiam się nad takimi schodami jednak obawiam się, że farba się szybko zniszczy. Jakieś rady? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Schody odnowiliśmy prawie rok temu i nie żałuję. Nie ma problemu z czyszczeniem. Białe elementy (poręcz i listwy) przecieram ściereczką z mikrofibry zamoczonej w płynie np. do naczyń i to wystarcza (PS. robię to bardzo rzadko :D ).

      Usuń
  42. Dziękuję za odpowiedz :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Super Wam to wyszło ! Też jestem na etapie odnawiania klatki schodowej i mam pytanie. Gdzie można dostać te listwy maskujące-załamane w dół, które znajdują się między stopniami a białą deską przykręconą do ściany ?
    Przekopałem pół internetu i nie mam pomysłu :)
    Z góry dzięki za odp.
    Pozdrawiam
    Rafał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te listwy zrobił mój teść, który jest stolarzem.
      Najlepiej poszukaj jakiegoś lokalnego stolarza :)

      Usuń
  44. A czy ta biała listwa "wycięta w zęby" (nie listwy maskujące) nad schodami to z płyty mdf? Jak tak to jakiej grubości? i jak została obrobiona na górze? czy została zaoblona? czy jest oklejona za pomocą obrzeża?

    OdpowiedzUsuń